De veiligheidsadviezen van ANSUL

Ontvang veiligheidsadviezen op maat bij ANSUL

Bij ANSUL begrijpen we dat geen organisatie en situatie hetzelfde zijn. Daarom bieden wij veiligheidsadviezen op diverse niveaus, afgestemd op de unieke behoeften van jouw bedrijf. Of je nu al uitgebreide kennis hebt op het gebied van veiligheid en op zoek bent naar een sparring partner, of nog geen enkele ervaring hebt en begeleiding nodig hebt, wij staan voor je klaar. Ook kunnen we je helpen bij het opstellen en indienen van Melding Brandveilig Gebruik naar jouw gemeente.

Expertise van eigen veiligheidsdeskundigen

ANSUL beschikt over een team van eigen veiligheidsdeskundigen die klaar staan om jouw organisatie te ondersteunen. Bij zeer specialistische situaties werken we samen met ervaren partners om nog dieper in te gaan op specifieke veiligheidsvraagstukken.

Onze veiligheidsadviezen

Hieronder vind je een overzicht van de diverse veiligheidsadviezen die ANSUL bied:

In diverse situaties is een gebruiksmelding verplicht. Bij ANSUL helpen wij jou met het volledige proces van deze melding bij de gemeente, inclusief het maken van de vereiste plattegronden.

Wanneer is een Gebruiksmelding nodig?

Volgens het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL) is een gebruiksmelding verplicht voor:

  • Woonfunctie voor zorg: bij minimaal 1 cliënt.
  • Dagverblijf voor kinderen onder 12 jaar of personen met een beperking: meer dan 10 personen.
  • Logiesfunctie en gezondheidszorgfunctie: bij 10 of meer personen.
  • Openbare gebouwen: bij meer dan 50 personen.
  • Niet-openbare gebouwen: bij meer dan 150 personen.
  • Indieningsproces

Je dient een plattegrond en een situatieschets in bij jouw gemeente via het digitale loket. Dit doe je een maand voor ingebruikname (nieuwbouw) van het gebouw.

Veranderingen in Wetgeving

Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht, waarbij het Bouwbesluit 2012 is vervangen door het BBL. De omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik vervalt, maar de gebruiksmelding blijft bestaan.

ANSUL kan deze gebruiksmelding voor jouw bedrijf verzorgen. Na een inventarisatie gesprek door één van onze adviseurs, levert ANSUL de benodigde gegevens aan en kunnen wij de melding voor je indienen. Daarnaast ondersteunen we bij het opstellen van de benodigde plattegronden en controleren we de brandveiligheid van jouw gebouw.

Voor meer informatie over het indienen van een gebruiksmelding, neem contact op met ANSUL.

De projectering van een brandmeldinstallatie is gebaseerd op de richtlijnen in het Omgevingsbesluit (voorheen Bouwbesluit). Deze wet bepaalt in welke situaties welke installaties nodig zijn, variërend van enkele rookmelders tot uitgebreide brandmeldinstallaties met volledige bewaking.

Wat is projectering?

Projectering omvat het strategisch plaatsen van detectiepunten op de plattegrond van jouw locatie. Dit kan rookmelders, handmelders, alarmgevers en sturingen omvatten. Naast de wettelijke minimumeisen en verzekeringseisen, kunnen er aanvullende of afwijkende eisen zijn. Al deze punten samen vormen de basis voor een effectieve projectering van jouw branddetectiesysteem volgens de vastgestelde technische normen.

Programma van eisen (PvE)

Indien nodig stelt [Jouw Bedrijfsnaam] het Programma van Eisen (PvE) op. Dit document, vereist door de overheid, wordt getoetst en goedgekeurd door het bevoegd gezag. Na goedkeuring installeren en onderhouden wij het branddetectiesysteem voor jou. Onze dochteronderneming, ANSUL Solutions BV, beschikt over de nodige certificeringen om dit professioneel uit te voeren.

Vroege branddetectie voor eenvoudigere toepassingen

Voor eenvoudigere toepassingen kunnen standalone of gekoppelde rookmelders een uitstekende bijdrage leveren aan de vroege detectie van brand. Ook in deze gevallen is een goede projectering essentieel. Bij [Jouw Bedrijfsnaam] adviseren, installeren en onderhouden we deze branddetectiesystemen om jouw veiligheid te waarborgen.

De projectering van blusmiddelen is gebaseerd op de uitgangspunten in het Omgevingsbesluit (voorheen Bouwbesluit). Deze wet geeft aan in welke situaties wat voor soort installatie is vereist.

 Verzekering

In tegenstelling tot brandslanghaspels zijn draagbare blusmiddelen vaak niet voorgeschreven in de wet. Maar naast wat in de wet staat als minimale eis, schrijft de verzekering soms wel extra blusmiddelen voor. Aan te raden is dit te controleren, zodat je na een brand niet wordt verrast  door de verzekering die mogelijk niet, of maar gedeeltelijk uitkeert.

Natuurlijk kan jij ook aanvullende of afwijkende wensen hebben. Die wens komt voort uit zorg voor jouw personeel en bezoekers (klanten, cliënten of anders) of uit de zorg voor de continuïteit van jouw bedrijf. 

Norm blusmiddelen

In Nederland is er een technische norm; de NEN4001. Deze norm adviseert welke blusmiddelen in welke situatie zijn te plaatsen. De ANSUL veiligheidskundige past de NEN4001 toe om tot een projectering van jouw brandblusmiddelen te komen. De projectering betreft alle ruimtes. In sommige ruimtes zijn geen blusmiddelen nodig, maar er zijn ook ruimtes denkbaar waar bijzondere risico’s aanwezig zijn en het blusmiddel hier op afgestemd moet zijn. Bijv. de opslag van brandbare goederen en machines met een verhoogd brand risico.

Duidelijk overzicht

Na de inventarisatie levert de ANSUL veiligheidskundige een rapport met specificatie van de blusmiddelen (soort blusmiddel en de inhoud van de blusser). Dit gaat meestal samen met een offerte voor de voorgestelde aanpassing.

Bij interesse in het opstellen van ontruimingsplattegronden en een Projectering-advies wordt een schets gemaakt van de projectie van de blusmiddelen in deze plattegronden.

Het is volgens artikel 15 in de Arbowet verplicht om een bedrijfsnoodorganisatie (BNO) te hebben. De kerntaken ontruimen, blussen, eerste levensreddende handelingen en alarmeren staan hierin benoemd. De organisatie neemt zelf de verantwoordelijkheid om de veiligheid van haar medewerkers en andere personen te borgen. De BNO is de eigen organisatie die bij calamiteiten binnen het bedrijf adequaat reageert en acteert.

Veiligheid op maat

Elk bedrijf is anders. Elk bedrijf heeft dus een eigen BNO om goed te kunnen reageren op de bedrijfsspecifieke calamiteitenscenario’s. Daarbij bepaal jijzelf wat jouw ambitieniveau is qua veiligheid in relatie tot de diverse scenario’s.

Een belangrijk aspect van de BNO is de organisatorische. Hier valt de BHV-organisatie onder. De twee andere aspecten zijn de installatietechnische aspecten (bijvoorbeeld een brandmeldinstallatie) en de bouwkundige aspecten (bijvoorbeeld de brandcompartimentering).

Ansul levert maatwerk

Het inrichten van jouw BHV-organisatie is maatwerk. ANSUL ondersteunt je hierbij. De ANSUL veiligheidskundige of BHV-trainer neemt met de verantwoordelijke personen binnen jouw bedrijf op het gebied van veiligheid de risico’s (scenario’s) door. Dit gebeurt op basis van een table-top sessie. Door het nabootsen van elk mogelijk scenario op de plattegrond van jouw locatie wordt per scenario vastgesteld hoeveel BHV’ers jij nodig hebt. Bij het vaststellen van de grootte van jouw BHV-organisatie wordt ook rekening gehouden met de bezetting van personeel op jouw locatie.

Het inventariseren van het competentieniveau van jouw BHV-organisatie doet de ANSUL BHV-trainer in overleg met jouw hoofd BHV’er. Met deze informatie wordt, tijdens het intakegesprek van de BHV-training en/of ontruimingsoefening door de ANSUL BHV-trainer, een training op maat gemaakt. Ook de BHV-trainingen en ontruimingsoefeningen zijn immers maatwerk. 

De projectering van de noodverlichting is gebaseerd op de uitgangspunten in het Omgevingsbesluit (voorheen Bouwbesluit). Deze wet geeft aan waar noodverlichting is vereist. Ook de Arbowet vereist indirect een goede en juiste noodverlichting zodat mensen veilig in een ruimte kunnen zijn en deze ook veilig kunnen verlaten indien er een calamiteit is.

Gebruiksfuncties

De wet spreekt over diverse gebruiksfuncties van een gebouw. Afhankelijk van deze functies zijn er eisen aan de noodverlichting gesteld. Ook het aantal mensen dat in de ruimte aanwezig is, (verblijfsfunctie van een ruimte) is bepalend voor de projectering van de noodverlichting.

De inrichting van een gebouw heeft ook invloed op de bepaling van de vluchtwegen. De vluchtwegbepaling is het uitgangspunt van hoe de vluchtwegverlichting en de vluchtwegaanduiding is geprojecteerd. De ANSUL veiligheidskundige kan jou ook adviseren in het bepalen van de vluchtwegen.

Norm noodverlichting

In Nederland is er een Europese technische norm van kracht, de NEN-EN-1838, voor het definiëren van noodverlichting. De norm geeft aan op welke plekken noodverlichting is vereist en welke prestatie deze noodverlichting moet leveren (zoals de lichtsterkte).
Elk noodverlichting armatuur heeft zijn eigen specifieke karakteristiek (lichtopbrengst in de ruimte). Deze informatie is vereist voor een juiste projectering. Een kwalitatief armatuur met een goede lichtopbrengst reduceert het aantal te projecteren noodverlichtingsarmaturen. Hier wordt bij de projectering rekening mee gehouden.

Ambitieniveau

Ook de ambitie die jij hebt met een pand is belangrijk voor het bepalen welke armaturen worden ingezet. De ambitie kan gericht zijn op de gewenste uitstraling van een pand of de duur dat een pand functioneel moet zijn/blijven. Ook dit element wordt door de ANSUL veiligheidskundige meegenomen in de projectering van de noodverlichting in jouw situatie.

Na de inventarisatie levert de ANSUL Veiligheidskundige een rapport met een specificatie van de noodverlichting (specificatie van de armaturen). Tevens zijn deze weergegeven op de plattegrond van jouw pand. De projectering gaat vaak samen met een offerte voor de voorgestelde installatie of aanpassing.

Het inrichten van een bedrijfsnoodorganisatie (BNO) is zeer complex. ANSUL ondersteunt je met de ANSUL veiligheidskundige om inzicht te krijgen in het traject. Het is daarbij vaak noodzakelijk externe specialisten in te zetten. Denk hierbij aan crisismanagement, bouwkundige inventarisaties en uiteenlopende bedrijfsspecifiek, specialistische onderwerpen zoals zorg- en procestechnologie.

BNO

De BNO is gericht op de inventarisatie van risico’s en het benoemen van aanvaardbare risico’s. De niet aanvaardbare risico’s moeten dus worden beheerd. De risico’s worden langs de drie basis aspecten gelegd:

  • Organisatorisch
  • Bouwkundig
  • Installatietechnisch

Uiteindelijk moet je als organisatie in staat zijn adequaat te reageren op alle niet aanvaardbare risico’s.

De NEN8112 BNO (2017) geeft in vijf stappen aan hoe je komt tot een goed werkende BNO. De basis van dit is een risicoanalyse.

De BIO- en BIOC-maatregelen die jij neemt zijn beheersmaatregelen uit de Bedrijf Nood Organisatie (BNO).

Aan de hand van de risicoanalyse en jouw ambitieniveau bepaal je welke aanvullende maatregelen (installatie, bouwkundig, organisatie en/of cultuur) je neemt. Jouw ambitieniveau is het vaststellen van de aanvaardbare risico’s. De niet aanvaardbare risico’s worden weggenomen met de maatregelen.

Specialistenwerk

Deze analyse is specialisten werk. ANSUL heeft een breed netwerk en ondersteunt je met het vinden van de juiste specialisten voor jouw situatie.

In 2017 is het ontruimingsplan vastgelegd in de NEN8112 BNO. (voorgangers waren de NEN8112 ontruimingsplan uit 2010 en de NEN4001 BHV uit 2008)

Het ontruimingsplan staat in bijlage F van de NEN8112:2017

Vaste onderdelen in het ontruimingsplan zijn:

  • Bereikbaarheidskaart omgeving;
  • Interne bereikbaarheidskaart per bouwlaag;
  • Gebouw, installatie en organisatiegegevens;
  • Alarmeringsprocedures;
  • Ontruimingsorganisatie.
Ansul ontzorgt

ANSUL realiseert het ontruimingsplan voor je.

Nadat het conceptplan, inclusief de bereikbaarheidskaarten, door jou is goedgekeurd, ontvang je een digitale en ingebonden versie van het ontruimingsplan inclusief de bereikbaarheidskaarten op A3-formaat.

ANSUL verzorgt ook de jaarlijkse check van het ontruimingsplan. Dit kan je natuurlijk ook zelf organiseren, maar brengt veel werk met zich mee. Voor dat je het weet is er het een en ander gewijzigd!

De ontruimingsplattegronden geven personeel en bezoekers in een gebouw de informatie over hoe op een veilige wijze het gebouw te verlaten tijdens een calamiteit. Tevens zijn de posities van de diverse brandveiligheidsvoorzieningen en veiligheidsmiddelen aangegeven zodat tijdens een calamiteit deze middelen snel worden gevonden en ingezet.

Breed inzetbaar

Ook externe diensten, brandweer en ambulance, kunnen zich goed oriënteren op basis van de ontruimingsplattegronden.

De ontruimingsplattegronden kan ANSUL voor jou maken. Opgesteld volgens NEN1414 en getekend in een CAD systeem (DWG-formaat).

 

Afhankelijk van de complexiteit en/of jouw wensen, worden de concepttekeningen toegestuurd ter controle, of met jou doorgenomen door de ANSUL veiligheidskundige.

De ontruimingsplattegronden worden in een aluminium A3-formaat kliklijst geleverd.

Totaaloplossing

Tijdens de scan van het intekenen van de ontruimingsplattegronden neemt ANSUL ook de projectering van de blusmiddelen, noodverlichting en veiligheidsmiddelen mee. Als er afwijkingen zijn, ontvang je een vrijblijvend advies.

Het jaarlijks controleren van de ontruimingsplattegronden wordt door de ANSUL monteur jaarlijks verzorgd tijdens het onderhoud aan de brandveiligheidsmiddelen.

Brandveiligheid bestaat uit veel facetten. Een belangrijke daarbij is het borgen van wat moet worden gedaan, zoals het onderhouden van blussers maar ook het drie jaarlijks uitvoeren van een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E). En dan is er ook nog het het uitvoeren van dit onderhoud en de inventarisatie alsmede de aandacht voor de vervolgactiepunten (herstel, aanpassing, aanvulling etc.).

Borgen middels speciale applicatie

ANSUL heeft een speciale digitale applicatie om al jouw belangrijke processen te borgen. “FP Support” beheert deze applicatie en klanten van ANSUL genieten speciale condities. Het betreft een applicatie voor het borgen van veiligheid. Het borgen van middelen, procedures en trainingen wordt apart vastgelegd.

Compleet systeem

Naast alle brandveiligheidsonderwerpen (blusmiddelen, droge blusleidingen, blussystemen, brandmeldinstallaties) worden ook de verplichtingen aan noodverlichting, BHV-middelen, AED en RI&E geborgd. Door de flexibele inrichting van de applicatie zijn, naast de brandveiligheid gerelateerde onderwerpen, ook andere zaken zoals liftonderhoud en -inspectie, airco-onderhoud, ongedierte bestrijding te borgen in dit systeem.

Jouw ANSUL adviseur informeert je graag over de mogelijkheden. De applicatie is een standaard pakket met flexibele inrichting, zodat elke type organisatie het systeem naar zijn/haar wens kan inzetten. De FP Support specialist schuift aan als je een inventarisatie wenst van de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Altijd in control van je veiligheid

Per locatie geeft de applicatie inzicht in de status (ben je in control of zijn er openstaande punten) van de diverse veiligheidsissues. Meerdere medewerkers kunnen een rol in de applicatie hebben. De rollen kunnen actief zijn (inrichten applicatie, opdrachten uitzetten en afwikkelen) maar ook reactief (management die alleen de dashboard rapportages willen zien). Het inrichten van de rollen wordt ook verzorgd tijdens het inrichten van de applicatie.

In de Arbowet is vastgelegd dat een RI&E met een plan van aanpak verplicht is voor alle werkgevers. Door ZZP’ers en indien het aantal werkuren (hele bedrijf) beperkt is, wordt volstaan met een checklist van gezondheidsrisico’s.

Per activiteit en branche zijn er verschillende RI&E’s. Diverse branche organisaties ondersteunen jou bij het opstellen van jouw RI&E en het plan van aanpak dat hier uit volgt. ANSUL verzorgt dit ook. Jouw ANSUL Adviseur of ANSUL Veiligheidskundige adviseert jou hierover.

Altijd een oplossing

Voor alle situaties hebben wij een oplossing. Van MKB tot grote zorginstellingen. Bij de uitvoering schakelen wij dan onze gespecialiseerde partners in. Zij gebruiken de FP Support applicatie, die er op gericht is dat het actieplan ook wordt geborgd naar de invulling van de gedefinieerde actiepunten.

De RI&E wordt periodiek uitgevoerd, afhankelijk van jouw organisatie. Bij wijzigingen binnen jouw organisatie bekijken we of een aanvullende RI&E noodzakelijk is. Voor diverse bedrijven die een meer continue vorm van activiteit hebben, zal de tussentijdse aanpassing niet aan de orde zijn.

Soms twijfel je aan het voorstel. Er zijn immers meer wegen die naar Rome leiden. Twijfel je aan de geleverde kwaliteit? De branche organisatie van jouw leverancier/dienstverlener kan hier een voorstel in doen hoe dit probleem aan te vliegen. Twijfel je aan een ontvangen advies? Het opvragen van een tweede en/of derde advies werkt meestal verhelderend.

Kwaliteit

Ons advies is altijd gebaseerd op jouw uitgangspunten, onze kwaliteit en de wet- en regelgeving. De uitvoering van onze werkzaamheden is gebaseerd op de wet- en regelgeving, onze certificeringen en onze aanvullende kwaliteitseisen. Deze liggen boven de basis eisen die vanuit de certificeringen worden gesteld.

ANSUL kan een second opinion uitvoeren. Wij vragen hier voor een vergoeding op basis van uurtarief. Dit om iedere schijn van partijdigheid tegen te gaan. Het rapport van ANSUL dat jij ontvangt, is gebaseerd op jouw vraag en op de geldende wet- en regelgeving. Dit is geen juridisch stuk. Heb je behoefte aan een juridische onderbouwing, dan adviseren wij jou een technisch expertise bureau in de arm te nemen.

Een speciale vorm van (brand)veiligheid is de operatie tijdens en direct na een calamiteit.

Het vervelende van een calamiteit is dat deze ongewenst is en altijd ongepland komt. Goed voorbereid zijn voorkomt dat een calamiteit onnodig een catastrofe wordt. Trainen van crisis management is een goede tool om voorbereid te zijn, de juiste dingen te doen en te communiceren.

Unieke samenwerking

ANSUL heeft ook voor deze bijzondere dienstverlening gespecialiseerde partners. Afhankelijk van jouw uitgangspunten en wensen brengt jouw ANSUL adviseur je in verbinding met deze specialist. Na een vrijblijvende intake wordt een aanbieding gemaakt, voor een op maat gesneden traject.

Specialist onderhoud en keuring brandblussers. veiligheidsadviezen